Sembra regenerativa alparc del Garraf.

Una connexió cada vegada més profunda.

El passat mes de setembre a la #Fundaciomiranda hem iniciat, amb el suport del @Parc del Garraf, un projecte únic a la comarca, que connecta #culturainatura. Es tracta d'un projecte pilot de regeneració de pastures i #Biodiversitat amb el suport dels #CavallsLliures. Per una banda, i amb els assessoraments de Jordi Bartolomé, expert de la UAB, del record d'alguns agricultors del Garraf i d'en Pep Bover (expert en recuperació i conreu de granes ancestrals del Berguedà @Cal Pauet) hem triat les llavors adequades per sembrar tres hectàrees de feixes i camps al Parc del Garraf.

Aquest Projecte connecta el territori (Berguedà-Garraf) com ho fa el Camí Ramader de Marina per on van arribar els cavalls de la Fundació del Pirineu fins al mar. D'altra banda, els tres anys de presència dels cavalls al Parc, han permès que tot pasturant, aquests animals hagin recuperat part de la cultura del territori, posant en evidència antigues feixes de conreu, pous, fonts, marges i senders. Una memòria perduda que hem anat redescobrint amb la col laboració de voluntàries, d'altres associacions de la comarca i amb el suport de l'@Ajuntament d Olivella. Ara, amb l'arribada de llavors com la vessa Vellosa, el fenigrec, la trepadella, el lotus... podem parlar també de recuperació del nostre patrimoni genètic. La sembra s'està efectuant com a sembra directa a càrrec de voluntariat de la Fundació i del Parc. Els camps més grans s'han llaurat molt superficialment per no trencar l'estructura del sòl. En aquest cas ha estat en Carles Bartra de @Vega de Ribes qui ha fet la feina. Les feixes més emboscades es sembraran segons els principis de l'agricultura Regenerativa, amb sembra directa sense llaurar, i dallant les herbes adventícies per fer un acolxat postsembra. Els cavalls seran els encarregats d'escampar aquestes llavors de Biodiversitat. Un cop sembrats, els camps i les feixes es preservaran fins que creixi l'herba i llavors s'hi entraran els cavalls en un maneig racional, on ells rebran aliment i després l'escamparan pel Parc alhora que segueixen fent prevenció d'incendis. Aquests són els nostres herois del Garraf, tenint cura d'aquesta estepa i de nosaltres, en molts sentits. Cada dia més savis i cada dia més forts!

També es deixarà alguna feixa sense pasturar, perquè grani i s'escampi la llavor amb el vent. Això anirà acompanyat de rotació de pastures per permetre el creixement de l'herba també un cop pasturada, la regeneració de la pastura i la reducció de la càrrega parasitària. Finalment es farà el monitoratge de l'estat i la condició dels cavalls, de l'evolució de la flora i la vegetació, i de la presència d'aus i d'altres animals a la pastura. Els cavalls tanquen un cercle d'ecologia, sostenibilitat i economia circular, fent visible la connexió de cavalls, persones i natura que transforma el paisatge en quelcom més viu!