NOTA DE PREMSA transhumància Primavera 2019

“Els cavalls de la Fundació Miranda, l'heroïcitat d'una Transhumància, que ens mostra com tenim el país”

“Els Cavalls de la Fundació Miranda porten cinc anys rescatant la memòria transhumant, en un viatge contra l'oblit, contra el foc i contra l'abandonament del món rural. Un repte i un estil de vida, a ritme de cavall.

Aquest mes de maig aquest moviment ramader s'haurà de fer en a causa de la COVID-19.

El camió ens deixarà a peu de pista forestal impracticable. La pujada a L'Orri es farà de manera tradicional, a peu i a cavall"”

El sdissabte 2 de maig del 2020, i en aquests moments de confinament, els cavalls recuperats de maltractament i abandonament per la Fundació Miranda, faran una transhumància imprescindible pel seu benestar, aquest cop en camió per la discreció i precaucions que demana la situació actual.

La Transhumància de la Sal, de les pastures d'hivernde Coll de Nargó fins al Pla de l'Orri (Pastures d'estiu de la Fundació a la Serra de Catllaràs, Alt Berguedà):

El nostre moviment de cavalls amb la Direcció i guiatge de Cavalls Guiabosc Baridà, posa en evidència com tenim el territori i molts reptes i dificultats.

Aquesta Transhumància, igual que la de Marina que hem fet durant dos anys, a banda de suposar la recuperació de la memòria, la cultura i d'una pràctica ancestral, forma part d'un nou paradigma de benestar dels cavalls connectat al medi natural, al moviment, a la vida en ramat, i a la sostenibilitat, impulsant la prevenció d'incendis, i la biodiversitat.

Com a pioners d'aquest moviment a Catalunya, topem amb la dificultat de transitar per camins que han quedat fracturats per carreteres, autovies...la dificultat de diàleg amb l'administració, i amb alguns ajuntaments i ramaders que ens dificulten el pas, mentre lluitem per poder fer una tasca transversal i molt necessària en la qual ens trobem molt sols i gairebé sense més suport que el del voluntariat de la Fundació i amb els recursos que generem amb les nostres activitats (que hem aturat per lluitar contra la pandèmia) i la nostra xarxa de socis i padrins.

La Fundació Miranda aposta per la Transhumància i la reconnexió del cavall amb el medi natural, i des de fa sis anys, fa un mínim de quatre transhumàncies cada any recuperant camins i fent aprofitament temporal de pastures i de franges de prevenció d'incendis.

Pel camí contemplem els camps de purins, els boscos abandonats on proliferen els paràsits perquè no hi entra la llum del sol, ni l'aire ni els ocells.

Al Parc del Garraf hem fet un estudi amb la UAB sobre l'impacte dels cavalls a la pastura i la seva capacitat d'adaptació a tota mena d'entorn i vegetació pobra en proteïna.

El cavall és l'únic gran herbívor capaç de menjar carç de manera considerable. El carç o càrritx, espècie vegetal que ha colonitzat tota l'estepa mediterrània del Garraf, és un factor d'alt risc d'incendis. Allà on han pasturat els nostres èquids, aquesta gramínia, s'ha reduït en un 72%.

Els cavalls de la Fundació Miranda, pasturen més de 3000 hectàrees a diversos indrets de Catalunya, sense cap ajut o subvenció del Departament de Ramaderia de la Generalitat. Ens consideren ramaders i tenim les obligacions d'aquest sector, però no comptem amb el suport que tenen els ramaders productors de carn. El motiu: que no produïm carn, el que aportem no compta.

La nostra aportació CAVALLS, PERSONES, NATURA. Prevenció del foc, biodiversitat, tasca mediambiental i educativa, projecte pedagògic, tasca social.

Rescatem i recuperem cavalls que són una càrrega per la nostra societat i que acaben en escorxadors després d'una vida de servei a les persones, i transformem aquests cavalls en un valor per les persones i pel medi ambient.

Els cavalls recuperats esdevenen un recurs positiu i de resiliència per les persones. Fem Tasca Social amb col·lectius en risc d'exclusió social, conscienciació, divulgació i educació allà on pasturen els cavalls.

Els cavalls que viuen a la muntanya, multipliquen l'efecte terapèutic i de salut dels boscos i la natura per les persones.

Les nostres dificultats. Topem sovint amb una burocràcia absurda que ens perd i ens encalla en limbes administratius, manca de suport institucional, i moltes traves, malgrat que al sector polític i tècnic també trobem persones a favor de la nostra tasca que miren d'il·luminar el nostre camí per la difícil realitat administrativa d'un país acomodat en un model de territori, que ens condueix cap a l'abandonament del món rural, el canvi climàtic i altres efectes d'aquesta mirada poc clara i plena d'interessos, que recorden el model feudal i caciquil.

La Transhumància és un eix vertebrador del Territori en diverses direccions.

Es tracta d'una transhumància solidària, feta amb voluntariat per a la nostra ONG.

Força ajuntaments, allotjaments i ADF, després d'anys de passar per determinats municipis, en donen suport, tant a la Transhumància del Camí Ramader de Marina com a la de La Sal:

Ajuntament d'Olivella, Avinyó, Sant Cugat Ses Garrigues, Sant Quintí de Mediona, Hostalets de Pierola, Vilanova i la Geltrú, ADF d'El Bruc, ADF de Sant Pere de Ribes, ADF Penedès Garraf, Parc del Garraf...Ajuntament de Gisclareny, Ajuntament de Coll de Nargó...

Municipis i establiments lamenten que no hi passem aquesta primavera.